فروشگاه اینترنتی الموند
حساب کاربری
Loading
مطلب قبلی نقد و بررسی تخصصی مطلب بعدی

مکمل های دوران یائسگی برای کاهش علائم + پاسخ به سؤالات متداول

استفاده از مکمل یائسگی روشی برای کاهش علائم یائسگی از جمله گرگرفتگی، عرق شبانه، تغییرات خلق‌وخو و تغییر در میل جنسی است. منتها با توجه به تنوع مکمل‌ها، سؤال اصلی اینجاست که «بهترین مکمل برای شما چیست؟» در این مقاله، سعی داریم مکمل‌های مطرح دنیا را که در ایران موجود است به شما معرفی کنیم. تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

 

آنچه در این مقاله می‌خوانید:
یائسگی چیست؟ | ویتامین‌های مؤثر در کاهش علائم یائسگی | قرص مکمل یائسگی | سؤالات متداول درمورد یائسگی و مصرف مکمل

یائسگی چیست؟

یائسگی یکی از چرخه‌های طبیعی زندگی جنسی زنان است که بعد از اتمام چرخه قاعدگی اتفاق می‌افتد. قبل از شروع یائسگی، بدن زنان استروژن کمتری را تولید می‌کند که به دوره پیش‌یائسگی معروف است. ممکن است زنان در فاصله بین پیش‌یائسگی تا یائسگی علائم زیر را تجربه کنند:

  • ریزش مو؛
  • گرگرفتگی؛
  • بی خوابی؛
  • عرق شبانه؛
  • افزایش وزن؛
  • خشکی واژن؛
  • خشکی پوست؛
  • تغییر خلق‌وخو؛
  • تغییر میل جنسی؛
  • عفونت مجاری تناسلی.

این علائم در بعضی زنان خفیف و در بعضی دیگر شدید است. با کاهش سطح استروژن در بدن، احتمال ابتلا به بعضی از بیماری‌ها، از جمله بیماری‌های زیر افزایش می‌یابد:

  • بیماری قلبی؛
  • پوکی استخوان؛
  • بی‌اختیاری ادرار.

شاید از شنیدن این حرف شگفت‌زده شوید، اما بعضی مولتی ویتامین ها ممکن است علائم یائسگی را کاهش دهند و به حفظ سلامت کلی بدن کمک کنند. یک تغییر بسیار جزئی در رژیم غذایی روزانه تا حد زیادی مشکلات مربوط به یائسگی را برطرف می‌کند.

ویتامین‌های مؤثر در کاهش علائم یائسگی

ویتامین آ (A)

ویتامین آ اسم گروهی از ترکیباتی است که رتینوئید نامیده می‌شوند. ویتامین آ یا رتینول در کبد انباشت می‌شود و مقدار زیاد آن ممکن است سمی باشد. می‌توانید ویتامین آ موردنیازتان را از منابع حیوانی، میوه‌ها و سبزیجات سرشار از بتاکاروتن، غذاهای فراوری‌شده یا مکمل‌ها تأمین کنید.

مصرف ویتامین آ به سلامت استخوان کمک می‌کند؛ اما استفاده از آن در دوران یائسگی جای بحث دارد و شاید مصرف زیاد ویتامین آ موجب شکستگی استخوان شود. به نظر می‌رسد اگر ویتامین آ از بتاکاروتن به دست ‌آید، با شکستگی استخوان ارتباطی نداشته باشد. به ‌همین ‌دلیل، می‌توانید از میوه‌های حاوی بتاکاروتن مثل پرتقال یا میوه‌های زرد و سبزیجات استفاده کنید.

اگر از مکمل ویتامین آ استفاده می‌کنید، مراقب باشید میزان ویتامین آ روزانه شما از ۵۰۰۰ واحد بین‌المللی (IU) بیشتر نباشد و ۲۰ درصد ویتامین داخل مکمل از بتاکاروتن تهیه شود.

ویتامین ب۱۲ (B12)

ویتامین ب۱۲ یک ویتامین محلول در آب است و در بیشتر غذاها یافت می‌شود و برای موارد زیر ضروری است:

  • عملکرد عصبی؛
  • سلامت استخوان؛
  • تولید دی. ان. ای (DNA)؛
  • تولید گلبول‌های قرمز خون.

با افزایش سن، بدن بخشی از توانایی خود در جذب ویتامین ب۱۲ را از دست می‌دهد و ممکن است دچار کمبود ب۱۲ شود. علائم کمبود ب۱۲ نامشخص و عموما شامل موارد زیر است:

  • ضعف؛
  • گیجی؛
  • یبوست؛
  • خستگی؛
  • افسردگی؛
  • زوال عقل؛
  • کاهش اشتها؛
  • مشکلات تعادلی؛
  • بی‌حسی و گزگز دست و پا.

همچنین در موارد شدید، ممکن است موجب کم خونی شود. مقدار پیشنهادی ویتامین ب۱۲ برای خانم‌های ۱۴ سال به بالا، روزانه ۲٫۴ میکروگرم است، که می‌توانید این مقدار را در دوران یائسگی به‌وسیله مکمل یا غذاهای فراوری‌شده تأمین کنید.

ویتامین ب۶ (B6)

ویتامین ب۶ (پریدوکسین) به تولید سرتونین کمک می‌کند. سرتونین نوعی ماده شیمیایی مسئول انتقال پیام‌های عصبی است. با افزایش سن در خانم‌ها، میزان سرتونین کاهش می‌یابد. نوسانات میزان سرتونین ممکن است در تغییر خلق‌وخو و افسردگی رایج در یائسگی نقش داشته باشد.

مقدار موردنیاز ویتامین ب۶ برای خانم‌های ۱۹ سال به بالا روزانه ۱۰۰ میلی‌گرم است. استفاده از مکمل ویتامین ب۶ طی یائسگی یا بعد از آن از علائم مربوط به کاهش سطح سرتونین مثل کاهش انرژی و افسردگی جلوگیری کند.

ویتامین دی (D)

بدن شما بعد از آفتاب‌گرفتن، ویتامین دی تولید می‌کند. کمبود ویتامین دی احتمال شکستگی استخوان، درد استخوان و نرمی استخوان (استئومالاسی) را افزایش می‌دهد. زنان مسن‌تر، مخصوصا آنهایی که در معرض آفتاب نیستند، بیشتر در خطر کمبود ویتامین دی هستند.

زنان بین ۱۹ تا ۵۰ سال روزانه به ۱۵ میکروگرم ویتامین دی و افراد مسن روزانه به ۲۰ میکروگرم ویتامین دی نیاز دارند. هرچند می‌توان این مقدار را از موادغذایی غنی از ویتامین تأمین کرد، بهتر است برای تأمین دقیق آن از مکمل استفاده شود.

غذاهای حاوی ویتامین دی:

  • پنیر؛
  • جگر گاو؛
  • ماهی چرب؛
  • زرده تخم‌مرغ؛
  • روغن جگر ماهی؛
  • غذاهای فراوری‌شده.

ویتامین ای (E)

ویتامین E نوعی آنتی اکسیدان است که با رادیکال های آزاد موجود در بدن مبارزه می‌کند. همچنین التهاب در بدن را نیز کاهش می‌دهد. استرس، با تولید رادیکال‌های آزاد، موجب آسیب سلولی می‌شود و احتمال بروز بیماری‌های زیر را افزایش می‌دهد:

  • افسردگی؛
  • افزایش وزن؛
  • بیماری قلبی.

این موارد از جمله بیماری‌های رایج در یائسگی‌اند. مصرف روزانه ۱۵ میلی‌گرم ویتامین ای استرس و افسردگی را کاهش می‌دهد. می‌توانید این مقدار را با مصرف غذا یا مکمل به دست آورید.

غذاهای حاوی ویتامین ای:

  • کدو سبز؛
  • بادام؛
  • فندق؛
  • آووکادو؛
  • اسفناج؛
  • جوانه گندم؛
  • کلم بروکلی؛
  • مغز آفتابگردان.

قرص مکمل یائسگی

۱. مولتی‌ویتامین وان. ای. دی (One A Day Women’s Menopause Formula)

اگر دچار گرگرفتگی می‌شوید، این مولتی‌ویتامین انتخاب مناسبی برای شماست. این مولتی‌ویتامین به‌طور خاص برای کاهش گرگرفتگی در روز و شب، کنترل تغییرات خلقی خفیف و حمایت از سلامت پوست طراحی شده است. همچنین حاوی ایزوفلاوین‌های طبیعی سویا و مواد مغذی کلیدی شامل ویتامین ب۶، ب۱۲، ویتامین دی، کلسیم و منیزیم است که به سلامت استخوان و انرژی‌زایی کمک می‌کند.

۲. قرص مکمل یائسگی منوپیس (Menopace Plus)

قرص منوپیس یکی از مقرون‌به‌صرفه‌ترین مکمل‌های موجود در بازار است و بسته‌ای کامل از موادغذایی و گیاهان دارویی است تا سلامت کلی زنان طی یائسگی و بعد از آن حفظ شود. موادغذایی موجود در آن به تنظیم هورمونی و سلامت استخوان و قلب کمک می‌کند و همچنین، بخش گیاهی آن با مریم گلی، تخم کتان و چای سبز غنی شده است.

۳. قرص مکمل یائسگی ول‌وو‌من ویتابیوتیکس (Vitabiotics Wellwoman)

این قرص حاوی امگا ۳، ۶، ۹ و سایر میکرومغذی‌هایی است که به سلامت جسم و سلامت روان کمک می‌کند. از مواد مغذی موجود در این مکمل می‌توان به ویتامین ب۶، ب۱۲، آهن، فولیک‌ اسید و سلنیوم اشاره کرد که همگی با تأمین انرژی کافی با خستگی مبارزه می‌کنند.

۴. قرص منوهالت پلاس (Menohalt Plus)

یکی از مکمل‌های غذایی برای دوران یائسگی است. این مکمل حاوی ویتامین ب۶ است که به تنظیم فعالیت‌های هورمونی بدن کمک می‌کند. همچنین حاوی کلسیم، منیزیم، زینک و ویتامین دی است که تراکم طبیعی استخوان را حفظ می‌کند.

۴. قرص منواورت (Meno Avert)

این مکمل حاوی ویتامین دی و کلسیم است که به حفظ تراکم استخوان کمک می‌کند. همچنین اینولین و ایزوفلاوین‌های سویا هم در آن وجود دارد.

۵. قرص حاوی روغن گل مغربی (Evening Primrose)

یکی از بهترین مکمل‌ها برای دوران یائسگی است. این مکمل حاوی امگا۶ و امگا۹ بوده که برای سلامت پوست مناسب است.



سؤالات متداول درمورد یائسگی و مصرف مکمل

۱. آیا کوهوش سیاه به درمان گرگرفتگی کمک می‌کند؟

تحقیقات زیادی در این مورد انجام شده است. بعضی محققان به این نتیجه رسیدند که کوهوش سیاه در مقایسه با دارونما می‌تواند به کاهش علائم گرگرفتگی کمک کند؛ اما بعضی مقالات هم این موضوع را رد می‌کنند.

هشدار: اگر مشکلات کبدی دارید از کوهوش سیاه استفاده نکنید.

۲. آیا لازم است از درمان جایگزینی با هورمون (HRT) در دوران یائسگی استفاده شود؟

هرچند استفاده از هورمون درمانی ضروری نیست، از آن برای کاهش علائم یائسگی استفاده می‌شود. بیشتر زنان از استروژن و پروژسترون استفاده می‌کنند. استروژن علائم گرگرفتگی و خشکی واژن را برطرف می‌کند و پروژسترون از سرطان رحم جلوگیری می‌کند.

۳. علاوه بر هورمون درمانی، چطور می‌توان علائم گرگرفتگی را کاهش داد؟

ویتامین ها، ایبوپروفن و پروتئین سویای موجود در غذا کمک‌کننده‌اند.

۴. آیا استفاده از مکمل‌های غذایی برای کاهش علائم یائسگی ایمن است؟

تعداد کمی از داروهای بدون نسخه اطلاعات ضروری درمورد ایمنی و اثربخشی دارویی موردنیاز را دارند. همچنین مکمل‌های دارویی و درمان‌های گیاهی ممکن است با داروهای تجویزی تداخل داشته باشند و اثر دارو را افزایش یا کاهش دهند. این مکمل‌ها باید فقط با نظارت پزشک مصرف شوند.

۵. بهترین رژیم غذایی برای کاهش علائم یائسگی چیست؟

بهتر است از انواع میوه‌های تازه، سبزیجات، دانه‌های کامل مثل برنج قهوه ای، کینوا و ارزن استفاده کنید. همچنین اگر گیاه‌خوار نیستید، گوشت و ماهی را به‌عنوان بخشی از وعده پروتئینی‌تان در نظر بگیرید.

سخن پایانی

اگر علائم یائسگی را در خودتان یا اطرافیان مشاهده کردید نگران نباشید. این اتفاق جزئی از چرخه طبیعی بدن شماست که با کمک پزشک و استفاده از رژیم غذایی مناسب و ورزش می‌توانید آن را با کمترین علائم و عارضه پشت سر بگذارید.

حتما در استفاده از مکمل‌ها احتیاط کنید و بدون مشورت با پزشک، از هیچ ماده‌ای به‌صورت خودسرانه استفاده نکنید.

این مقاله را با دوستانتان به اشتراک بگذارید تا آنها هم با انواع مکمل یائسگی آشنا شوند و در موقع لزوم، آگاهانه با علائم یائسگی مواجه شوند.