فروشگاه اینترنتی الموند
حساب کاربری
رمز عبورم را فراموش کرده‌ام
Loading
مطلب قبلی تجربه کاربری مطلب بعدی

ورزش در سال کنکور و ایام کرونایی

دانش‌آموزان کنکوری با توجه به دغدغه‌هایی که برای مطالعۀ دروس در این سال دارند اغلب ورزش را از برنامۀ روزمره خود حذف می‌کنند تا زمان بیشتری برای مطالعۀ درس‌هایشان داشته باشند، این مسئله در ابتدا و به خصوص برای افرادی که به صورت حرفه‌ای ورزش می‌کردند و زمان زیادی را به ورزش کردن اختصاص می‌دادند، ممکن است خوشایند به نظر برسد، چون زمان بیشتری را برای رسیدگی به دروس خواهند داشت، اما در دراز مدت فرد به علت نشستن‌های طولانی مدت دچار گردن درد و یا کمر درد می‌شود و ممکن است به علت نبود نشاط احساس کسالت کند، واضح است که داوطلبان کنکور به دلیل نداشتن تحرک کافی در این سال دچار اضافه وزن نیز می‌شوند.

شاید بهتر باشد که این مطلب را علاوه‌بر دانش‌آموزان والدین هم بخوانند چرا که ورزش در سال کنکور موضوعی چالش برانگیز در میان دانش‌آموزان و والدینشان است به همین علت نیاز به بررسی عمیق‌تر دارد. بارها دیده شده که والدین از فرزندان خود می خواهند تا ورزش در سال کنکور را کنار بگذارند و زمان بیشتری را برای مطالعه بپردازند. این تصور خیلی درست نیست.

ورزش و فعالیت جسمانی نه تنها در ایجاد و حفظ تناسب اندام موثر است، بلکه در پیشگیری از بیماری‌ها به خصوص بیماری‌های قلبی‌عروقی، فشار خون، دیابت، چاقی و … هم نقش مهمی را ایفا می‌کند و در این میان افرادی که برای کنکور درس می‌خوانند به علت نشستن‌های طولانی مدت در شبانه‌روز و گاهی خم شدن بر روی کتب درسی بیش از افراد دیگر نیاز به ورزش را احساس می‌کنند زیرا این افراد دچار کشیدگی مفاصل و ایجاد نقاط دردناک در شانه‌ها، زانوها، لگن و کمرشان می‌شوند.

ورزش کردن نه تنها فواید جسمانی با خود به همراه می‌آورد بلکه می‌تواند فواید روان‌شناختی بسیاری برای داوطلبان کنکور به خصوص در روزهای پراسترس کنکوری داشته باشد. کاهش افسردگی، کاهش اضطراب و استرس و بالا بردن عزت نفس و آسایش فکری از جمله فواید مهم ورزش است. ورزش‌در سال کنکور باعث باز شدن ذهن داوطلب می‌شود، همچنین باعث می‌شود خون در بدن فرد جریان بیشتر و بهتری داشته باشد و نورون‌های مغزی بهتر تغذیه شوند در نتیجه یادگیری مطالب بهتر و راحت‌تر انجام شود.

ورزش در سال کنکور تاثیر به سزایی در روحیۀ اشخاص دارد. وقتی فرد ورزش می‌کند خستگی کمتری از درس پیدا می‌کند، بی‌حوصلگی و بی‌انگیزگی کمتر سراغ وی خواهد آمد. در واقع ورزش کردن، سبب ترشح هورمون آدرنالین در بدن شده و این هورمون به بیدار ماندن و تمرکز افراد کمک می‌کند.

ورزش در سال کنکور باعث افزایش اعتماد به نفس شده و تاثیر این اعتماد به نفس را افراد در همه جای زندگی خود خواهند دید مخصوصاً در درس خواندن.

در واقع اگر داوطلبی تا سال کنکور عادت به ورزش و تمرین منظم و مداوم داشته باشد و بخواهد در این سال ورزش را به یک باره کنار بگذارد تا زمان بیشتری به مطالعه بپردازد، نه تنها بیشتر درس نمی‌خواند بلکه باعث افت تحصیلی وی خواهد شد، چون هم از لحاظ جسمی و هم از لحاظ روحی یک خلأ بزرگی در وجودش حس می‌کند که باعث می‌شود انگیزه، حوصله و اعتماد به نفسش پایین بیاید.

البته توجه به این نکته حائز اهمیت است منظور از ورزش کردن این نیست که داوطلب کنکوری روزی دو ساعت را به آن اختصاص دهد چرا که این کار هم باعث از دست رفتن وقت او می‌شود و هم موجب خستگی جسمانی می‌گردد. پس بهتر است که داوطلبان کنکوری بین نیم ساعت الی چهل و پنج دقیقه تمرینی سبک و مفرح انجام دهند که نه از نظر جسمی خسته شوند و نه وقتشان خیلی گرفته شود، بلکه با این روش آمادگی فرد برای مطالعه چندین برابر می‌شود. باید مراقب بود ورزشی انجام ندهیم که سلامتی را به خطر بیندازد و یا به عبارتی این ورزش باعث ایجاد مصدومیت در فرد شود.

با تمام این تفاسیر اولویت در سال کنکور درس است با توجه به این موضوع به یک نتیجه قطعی می‌توان رسید.

اگر ورزش در سال کنکور باعث شود فرد از درس‌هایی که باید بخواند جا بماند انجام دادنش به صلاح نیست، پس توصیه می‌شود برنامه‌ریزی درسی درستی صورت گیرد و به اندازۀ نیاز انجام شود.