فروشگاه اینترنتی الموند
حساب کاربری
رمز عبورم را فراموش کرده‌ام
Loading
مطلب قبلی تجربه کاربری مطلب بعدی

تکنیکی علمی جهت یادگیری بهتر و دقیق‌تر

باربارا اوکلی، مُدرس پایگاه اینترنتی Learning How to  Learn، که یکی از بزرگ‌ترین منابع آنلاین جهان است، درخصوص یادگیری بهتر می‌گوید: من تقریباً متقاعد شده‌ام که قطعه‌بندی ما در تمام روش‌های یادگیری روشی مناسب محسوب می‌شود.

قطعه‌بندی همان روشی است که در نتیجۀ آن، شما چیزی را به حد خوبی یاد می‌گیرید (مانند یک ترانه، فرمول ریاضی، یا ترکیبات صرفی یک فعل …) که فوراً آن را به یاد آورده و آن را انجام داده یا به کار می‌گیرید. ایجاد الگوهای عصبی در ذهن و یا به عبارت علمی‌تر، قطعه‌بندی عصبی، سنگ‌بنای توسعۀ تمام مهارت‌های اکتسابی است.

در واقع تقطیع روشی مفید و موثر است در به یادآوری مطالب

تقطیع عبارت است از دسته‌بندی اطلاعات به واحدها یا قطعه‌های کمتر، یک قطعه شامل گروهی از ماده‌های اطلاعاتی به هم مرتبط است. برای این منظور باید از اطلاعات موجود در حافظۀ دراز مدت استفاده کنیم. یعنی با توجه به آنچه که قبلاً آموخته و به حافظۀ دراز مدت سپرده‌ایم اطلاعات زیادی را که فراتر از حد گنجایش حافظۀ کوتاه مدت ما هستند دسته‌بندی کنیم و پس از دسته‌بندی کردن به یاد بسپاریم.

برای درک بهتر این موضوع به توضیح بیشتر فرآیند یادگیری و یادآوری در مغز و حافظه می‌پردازیم: اطلاعات در سه واحد نظام که عبارتند از مخازن دریافت حسی، حافظۀ کوتاه مدت، حافظۀ بلند مدت، اخذ، پردازش و حفظ می‌شوند. سه واحد یاد شده سخت‌افزار نظام را تشکیل می‌دهند.

اتکینسون معتقد است که آن‌ها فطری بوده و در کلیۀ افراد یکسان می‌باشند، ولی هر سه قسمت از جهت سرعت در پردازشگری اطلاعات، محدودیت‌هایی دارند و مخازن گیرنده‌های حسی و حافظۀ کوتاه مدت از جهت گنجایش نیز محدود می‌باشند.

اطلاعات ابتدا به حافظۀ حسی وارد می‌شود بعد به حافظۀ کوتاه مدت می‌رود و اگر تکرار شود در آنجا باقی می‌ماند. تکرار یا مرور ذهنی موجب نگهداری مطالب در حافظۀ کوتاه مدت می‌شود، افزون بر این تکرار و مرور ذهنی به انتقال مطالب از حافظۀ کوتاه مدت به حافظۀ دراز مدت کمک می‌کند.

در مرحلۀ بعدی اطلاعات به حافظۀ بلند مدت می‌رود عامل مهم انتقال اطلاعات از حافظۀ کوتاه مدت به حافظۀ دراز مدت ایجاد یک نوع تداعی یا رابطه بین اطلاعات جدید و اطلاعات قبلی موجود در حافظۀدراز مدت است به سخن دیگر باید بین اطلاعات جدید و اطلاعات قبل نوعی رابطه معنی‌دار برقرار گردد.

آنچه به ذخیره‌سازی یک مطلب در حافظۀ دراز مدت کمک می‌کند معنی آن است نه شکل ظاهری‌اش.

خلاصه اینکه تکرار و مرور ذهنی اطلاعات سبب نگهداری آن در حافظۀ کوتاه مدت می‌شود ولی برای آن که این اطلاعات وارد حافظۀ دراز مدت شوند بهتر است علاوه‌بر تکرار، آن‌ها را دسته‌بندی و سازمان‌دهی کنیم و با اطلاعاتی که از قبل در حافظۀ دراز مدت موجودند ربط داد. اطلاعاتی که در حافظۀ بلند مدت ذخیره شده است باید به حافظۀ کوتاه مدت برگردد تا دوباره قابل استفاده باشد.

با توجه به توضیحات فوق توصیه می‌شود: در حین مطالعه و یادگیری مطالب اولیه حتما از تکنیک‌هایی همچون بخش‌بندی مطالب،‌ تمرین شمرده، حساب شده و مرور تمرین‌ها در فواصل زمانی معین بهره ببرید. استفاده از این تکنیک‌ها به شما کمک می‌کند قطعات عصبی را به خوبی در حافظۀ خود ایجاد کنید.

اریکسون، که از او با عنوان «خبره‌ای در میان متخصصان» یاد می‌شود، نیز بر این نکته تاکید می‌کند که «برای آنکه سریع بیاموزید باید آهسته و حساب شده تمرین کنید»، زیرا تمرکز ویژه بر یک موضوع سخت‌ترین بخش فرآیند یادگیری است.