فروشگاه اینترنتی الموند
حساب کاربری
رمز عبورم را فراموش کرده‌ام
Loading

تولید بیش از ۱۵۰ محتوای مجازی برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه

به گزارش الموند و به نقل از خبرگزاری ایرنا، شهناز کریمی درباره آموزش دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در شرایط شیوع کرونا اظهارداشت: اداره آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران با راه‌اندازی ۲ استودیو اقدام به تولید فیلم‌های آموزشی و فایل‌های صوتی متناسب با ویژگی‌ها و نیازهای هر یک از گروه‌های مختلف تحت پوشش شامل دانش‌آموزان با آسیب حسی(شنوایی و بینایی)، طیف اتیسم، کم‌توان ذهنی و اختلال یادگیری کرده است.

وی گفت: حدود ۵ هزار و یکصد دانش‌آموز در گروه‌های هفت‌گانه معلولیتی (آسیب‌دیده بینایی، آسیب‌دیده شنوایی، معلول جسمی حرکتی، کم‌توان ذهنی، چندمعلولیتی، اختلال رفتاری- هیجانی و طیف اتیسم و مشکلات ویژه یادگیری)؛ یکهزار و ۹۰۰ دختر و ۳هزار و ۲۰۰ پسر در مدارس استثنایی تهران تحصیل می‌کنند.

کریمی افزود: ۶هزار و ۳۹۲ دانش‌آموز با نیازهای ویژه تحت پوشش آموزش و پرورش تلفیقی فراگیر هستند و به صورت تلفیقی در مدارس عادی(پذیرا) مشغول به تحصیل هستند.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران بیان کرد: با توجه به بخشنامه‌های ابلاغی وزارت آموزش و پرورش و مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا، مدارس استثنایی همانند سایر مدارس تعطیل شدند و آموزش و پرورش دانش‌آموزان با نیازهای ویژه هم در شرایط شیوع ویروس کرونا با رویکرد «آموزش تعطیل نیست» در شبکه آموزش دانش‌آموزی(شاد) و فضای مجازی و یا از طریق تهیه و ارسال بسته‌های آموزشی برای دانش‌آموزانی که فاقد دسترسی به فضای مجازی هستند، استمرار دارد.

وی اظهارداشت: در مواردی معلمان در مدارس مستقر بوده و دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در صورت تمایل و رضایت والدین می‌توانند به صورت حضوری برای دریافت خدمات آموزشی، پرورشی، توانبخشی، ورزشی و مشاوره‌ای به مدارس مراجعه کنند، تعدادی از دانش‌آموزان به صورت ترکیبی(هم آموزش حضوری و هم غیرحضوری) از خدمات آموزشی استفاده می‌کنند.

کریمی گفت: حدود یکهزار و ۶۰۰ فرهنگی در آموزش و پرورش استثنایی برای ارائه خدمات آموزشی، پرورشی، توانبخشی، ورزشی و مشاوره‌ای به دانش‌آموزان با نیازهای ویژه فعالیت می‌کنند.

وی افزود: معلمان آموزش و پرورش استثنایی در مدارس با تولید محتواهای آموزشی در قالب فیلم، کلیپ،   درسنامه، جزوات، اینفوگراف و… و. به عنوان مدافعان تعلیم و تربیت مشغول آموزش دانش‌آموزان هستند.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران ضمن قدردانی از معلمان بیان کرد: آنان تمام سعی و تلاش خود را برای آموزش دانش‌آموزان با نیازهای ویژه و همراهی خانواده‌های آنان به کار می‌برند حتی برخی از معلمان با رعایت تمامی اصول ایمنی و پروتکل‌های بهداشتی در منزل دانش‌آموزانی که امکان بهره‌مندی از فضای مجازی را نداشته‌اند، حضور پیدا کردند و اجازه تعطیلی فرایند آموزش را به هر دلیلی نداده‌اند.

کریمی اظهارداشت: ۶۷ مدرسه و مرکز آموزشی و توانبخشی مشکلات ویژه یادگیری در شهر تهران مشغول ارائه خدمات به دانش‌آموزان با نیازهای ویژه و خانواده‌های آنان هستند که از این تعداد ۵۰ مدرسه استثنایی و پنج مرکز آموزشی و توانبخشی مشکلات ویژه یادگیری در بخش دولتی و ۶ مدرسه استثنایی و ۱۱ مرکز آموزشی و توانبخشی مشکلات ویژه یادگیری در بخش غیردولتی فعالیت می‌کنند.

وی با اشاره به فعالیت ۲ مجتمع آموزشی شبانه‌روزی شامل شهیدمحبی(پسرانه) در منطقه پنج، نرجس(دخترانه) در منطقه چهار شهر تهران گفت: این مراکز دانش‌آموزان آسیب‌دیده بینایی را از سراسر کشور تحت پوشش قرار می‌دهند، در شرایط شیوع کرونا که امکان حضور دانش‌آموزان در مجتمع‌های آموزشی شبانه‌روزی وجود ندارد، از طریق فضای مجازی یا ارسال بسته‌های آموزشی دانش‌آموزان نابینا تحت پوشش تحصیلی قرار می‌گیرند تا خانواده‌ها دغدغه‌ای برای ادامه تحصیل فرزندانشان نداشته باشند.

ارائه خدمات حمایتی به دانش‌آموزان با نیازهای ویژه

رئیس آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران درباره ارایه خدمات حمایتی، مشاوره‌ای و توانبخشی به دانش‌آموزان با نیازهای ویژه بیان کرد: با توجه به شیوع کرونا، بخشی از خدمات مشاوره‌ای و توانبخشی طبق برنامه زمانبندی و تعیین شده به صورت حضوری در مدارس و بخشی از آن به صورت مجازی ارایه می‌شود.

کریمی افزود: کادر توانبخشی، مشاوره و سلامت مدارس در تکمیل برنامه‌های مداخله‌ای، در فضای مجازی آموزش‌های لازم را در زمینه‌های گفتاردرمانی، کاردرمانی، تربیت شنیداری، اصلاح رفتار، مراقبت و ایمنی از معلولان در شرایط کرونا و… ویژه والدین را به صورت پخش زنده و در قالب فیلم‌های تولیدی ارائه می‌دهند.

وی اظهارداشت: آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران در مرکز راهنمایی و مشاوره خانواده ویژه دانش‌آموزان با نیازهای ویژه و خانواده‌های آنان نیز به صورتی حضوری و تلفنی خدمات مشاوره‌ای و روان‌شناختی در حوزه‌های تربیتی، تحصیلی، رفتاری و… ارائه می‌دهد.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران گفت: در زمینه ارائه خدمات حمایتی به دانش‌آموزان با نیازهای ویژه مقدمات و تمهیدات اولیه همانند ارسال بخشنامه و توجیه والدین آنان انجام گرفته است، بعد از ارسال و بررسی دقیق مدارک درمانی دانش‌آموزان دریافت‌کننده خدمات پاراکلینیکی، بستری و تجهیزات کمک توانبخشی و… مدارک و مستندات برای تأیید و پرداخت هزینه به سازمان آموزش و پرورش استثنایی ارسال خواهد شد.

سنجش سلامت نوآموزان

کریمی درباره آمار سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ بیان کرد: با توجه به شرایط شیوع کرونا، سنجش نوآموزان از ۲۲تیرماه در ۷۳ پایگاه سنجش اولیه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی آغاز شد که این پایگاه‌ها تا پایان شهریور فعال بودند.

وی افزود: از اول مهر تا پایان آبان پایگاه‌های اولیه تمدیدی و ۲ پایگاه تخصصی نیز تا پایان آبان فعال بودند که سه پایگاه تمدیدی تا پایان آذر باقیمانده نوبت‌گیری‌ها را انجام دادند و در نهایت سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی حدود یکصدهزار نوآموز تکمیل و به اتمام رسید.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران اظهارداشت: از این تعداد، حدود ٨٢ هزار نوآموز به مدارس عادی معرفی شدند و ۸هزار نفر از آنان برای تکمیل فرایند سنجش و ارزیابی‌های تخصصی به پایگاه‌های تخصصی ارجاع شدند.

برنامه‌های نوروزی

کریمی درباره برنامه‌های نوروزی آموزش و پرورش استثنایی برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه گفت: این نهاد در راستای اجرای طرح «عید، هنر و داستان» وزارت آموزش و پرورش، اقدام به ارسال شیوه‌نامه به مدارس کرده است، شورای مدارس براساس نوع معلولیت و توانمندی‌های دانش‌آموزان، فعالیت‌های فرهنگی و هنری همچون داستان‌نویسی، خاطره‌نویسی و نقاشی که بیشتر جنبه کارکردی دارند را طراحی و مناسب‌سازی کرده و در اختیار آنان قرار می‌دهند، در پایان تعطیلات نوروز، مدارس از آثار برتر تجلیل خواهند کرد.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران با اشاره به فعالیت‌های کانون فرهنگی هنری سبحان ویژه دانش‌آموزان با نیازهای ویژه افزود: این کانون نیز در طول سال تحصیلی کلاس‌ها و برنامه‌های فرهنگی، هنری و تفریحی و اردو برگزار می‌کند که در شرایط شیوع کرونا، این برنامه‌ها به صورت مجازی تداوم دارد و در ایام نوروز، برنامه‌ها و فعالیت‌هایی را از طریق شبکه «شاد» برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در نظر گرفته است.